katthundsvardag.blogg.se

Om mig och min HH, Czylwiks Gaia

Diarré

Kategori: Hundträning

Vad är det för fel på min älskade hund?!
Runt den 20/10 fick Gaia diarré, vattnigt, slemmigt, illaluktande äckelbajs. Det gav snabbt med sig och efter någon dag var det återigen fina fasta korvar som man (i teorin) kan plocka upp med fingrarna utan att bli kladdig.
30/10 blir hon magsjuk och bajsar/kräks ner hela huset, typ. Övergår i vattendiarré, men blir sedan snabbt bra igen.
10/11 - återigen slemmig vattendiarré som håller i sig två dagar.
16/11, idag, slemmig vattendiarré..

Jag har fört en liten mat-godis-aktivitets-diarrédagbok och hittar liksom ingen gemensam nämnare som utlöser attackerna.
När man googlar kan man hitta en hel del tänkbara orsaker, som tex allergi, mag/tarmsjukdom (allt från magsår till canser), stress, parasiter etc.
I veckan, när bajset var i "uppsamlingsbart skick", lämnade jag in ett avföringsprov till SVA, där absolut ingenting hittades. Tyvärr betyder det inte att hon inte har några parasiter, utan bara att just då fanns ingenting i bajset.
Har fått order att lämna in ett diarréprov också och det blir kul, det är liksom lite mer sport att springa efter hunden med en plastbytta och försöka fånga sprutbajs... Helst utan att få det på sig ;)

Kommentarer

  • AK säger:

    Usch, jobbigt med sjuk hund :(
    Vad får hon för mat? Torrfoder? Om hon får torrfoder skulle jag, om det var min hund, sluta med det och gå över till ett bra färskfoder istället (VoH eller Musch t ex). Jag ger aldrig torrfoder och har aldrig "magsjuka" hundar, har kompisar som har hundar som har ständigt återkommande "magsjuka". Jag har rekommenderat en del hundägare att: ge hunden Zoolac för att återställa bakteriefloran i mage/tarm på hunden och sen bara ge färskfoder/barf - och dessa hundar blir helt bra trots flera år av problem. Många som inte går över till färskfoder lever med dessa ständiga diareer. Torrfoder är sterilt och hundars mage/tarm (precis som alla djur) behöver bakterier för att fungera, en rå köttdiet är det som en hund är anpassad att äta och då fungerar mage/tarm utan problem. Skulle en människa bara leva på torrfoder så skulle även den få problem.

    2013-11-17 | 09:05:52

Kommentera inlägget här: