katthundsvardag.blogg.se

Om mig och min HH, Czylwiks Gaia

Skotträning

Kategori: Hundträning

Gaia skiter i skotten, så länge hon slipper ligga plats.
I veckan gick vi en promenad förbi skjutbanan, typ 100-150 m ifrån (hagelbössa var det som pangade). Lite trippig var hon i början, men det brukar hon ju vara på nya platser. Öronen var framåt och hon travade på framför oss i kopplets längd. Efter en stund släppte jag henne lös och tränade några ställanden och lägganden - inga problem. Sedan åkte vi hem igen.

Så igår åkte vi ut till en stor öppen plats, utrustade med varsin uppsättning av pangare och hörselkåpor. Körde några budföringar där den som skickar skjuter efter halva sträckan. Inga som helst problem - hon sprang helt obekymrat i båda riktningarna utan att på något sätt visa sig berörd över skotten.

Jag tror inte att hon är skottberörd, däremot är hon platsliggningsberörd. Nu ska jag backa tillbaka till basic i platsliggningen och göra henne trygg och förväntansfull igen. Sedan blir nog inte skotten ett problem.

Detta hinns inte med innan tävling dock, så platsen får vi avstå.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: