katthundsvardag.blogg.se

Om mig och min HH, Czylwiks Gaia

Skottproblemet

Kategori: Hundträning

Skottberörd eller platsliggning/matteberörd?

Igår på tävlingen kördes alla skottmoment sist, och jag bestämde mig för att jag och Gaia skulle titta på.
Först ett par budföringar med skott. Gaia låg bredvid mig, lugnt och stilla och tittade med glad och uppmärksam blick. Inte minsta lilla reaktion på skotten.
Sedan platsliggning. Samma pistol, samma skytt, samma plan...men helt annan reaktion. Gaia blev lätt orolig, och tyckte nog att hon skulle sitta i knät på mig istället för på marken.
Nästa platsliggning (för sökhundarna) gick vi på promenad istället. Vi var ungefär lika nära, men på en gångväg på andra sidan av planen. Gaia reagerade återigen inte alls på skotten. Hon nosade, kissade, tittade på humlor etc.

När vi skjutit hemma har hon blivit lite orolig, men inte när vi kört budföring med skott.

Jag tror att hon blir berörd av platsliggningssituationen i sig. Och framförallt så blir hon berörd av MIN stress!!!
När vi kört budföring med skott har JAG varit positiv och samlad, men när vi skjutit annars (med sikte på platsliggning med skott) så blir jag stressad..
Jag måste ta hjälp här av någon som har en positiv och avstressande inverkan på MIG, för det är nog matten som är den felande länken.

Stackars Gaia som fått en sådan usel matte! ;)

Kommentarer


Kommentera inlägget här: